-
2006. november 17. 23:53

Kicsi, a bors... és autója

Rovat archívum

2013. szeptember 10. 09:27

Egy probléma megoldva!

2011. február 6. 11:50

Új hűtő design

2010. március 6. 10:34

Gyerek kategóriák az Országos Bajnokságban

2009. október 28. 10:06

CIK 2010

2009. május 9. 21:50

KARTFIT...

Twitter

Szerző: Bálint F Gyula | Fotó: a szerző

Az Autós Gyorsasági Országos Bajnokságban szereplő autókat bemutató sorozatunkban ezúttal egy F csoportos versenyautót vettünk szeműgyre. Mohácsi Ákos 2004 és 2005 után 2006-ban is megnyerte az F-1400 géposztály bajnoki címét és idén az MNASZ Hegyi Kupában is győzedelmeskedett. Az Euro-Ringen kértem meg, hogy meséljen az autóról.

"2002-ben kezdtük el építeni ezt az autót." - kezdett bele Ákos - <>i"Nem úgy indultunk neki, hogy mindenből a legjobbat tesszük bele. Azzal próbálkoztunk, hogy először a gyengéb cuccokat és akkor majd a végén kiforr a konstrukció. Végülis az lett, hogy most már aluminium a futómű, elől egy négydugattyús fék van, hátul a merev hídból egy független felfüggesztés lett. A gátlók azok Katona féle Bilstein-ek.

A motorja nem olyan vészes, olyan 130-140 lóerő körül lehet, ahhoz nem túl sok dologhoz lett hozzányúlva, inkább csak a hengerfejhez. Az elektronikát a Syntech-es srácok csinálták, ezzel megyek most már ide s tova 4 éve. Motorhibám hál' Istennek nem nagyon szokott lenni. Emiatt is választottam a Suzukit, mert nagyon-nagyon strapabíró.

Ez a kocka GT Swift, amit Magyarországon nem is gyártottak, csak Japánban 1989-ig. Azonban a széria alkatrészeket egy kis kosárba össze lehetne gyűjteni, nagyon-nagyon kevés van benne belőlük. Minden teljesen speciális, próbáltuk a versenytechnológia legmagasabb szintjét belerakni, már amennyire a pénzűgyi erőforrások engedték.

Ami egy nagyon jelentős átalakítás, hogy teljesen egészében műanyag, most tartok ott, hogy velem együtt 700 kilogramm, önmagában és kategóriájában is mondhatom, hogy az egyik legkönnyebb autó... és én is az egyik legkönnyebb versenyző vagyok"
- tette hozzá nevetve - "A tető eredeti, az A és B oszlop, a C oszlop egy darabja. A hátsó futóműnek, mint mondtam, semmi köze a szériához. Az alváz a kaputól (a versenyző mögötti rész a B oszlopokkal) hátrafele módosítva lett. Hátul egy modellezett futómű került. A tengelycsonkok egy Mazdáról származnak, a lengőkarok pedig egy Hondáról lettek méretezve.

Ez egy F csoportos versenyautó, elvileg 1298 köbcentiméteres a motor, 1400-ig mehetne fel. Nekem inkább a váltó az, ami határt szab. Van egy erősebb motorom is, de nem volt még váltó, amelyik kibírta volna. Elég sokfélét kipróbáltam, tolókerekest, Kotán-félét, de egyik sem bírta azt a teljesítményt.

Egy dolog van, amit még egy csúcsként elkönyvelhetek, hogy kevés autó van, amely 70 méteres féktáv alá tud menni a Hungaroring célegyenesének végén. Nagyjából 200-at tudok menni az egyenesben, kétszáz kilóméter per órás sebességről 70 méteres féktávot tudok venni."


Belül sem sok minden maradt a sorozatban gyártott alakatrészeből. - terelem a szót a spártai utastérre.
"Hát nem. Állítható pedálsor van benne, ugyanis azt mondják, hogy akkor ideális a súlyelosztás, ha minél mélyebben és minél közelebb a középponthoz ül benne a versenyző. Ezért eléggé hátra került az ülés és mivel pici vagyok, nem értem volna el a gyári pedálokat. És mivel elől Porsche Brembo féknyergek kerültek, ehhez a széria fékmunkahenger már kevés volt. A súlyelosztás majdnem ideálisnak mondható, a fronthajtásos autóknál 2/3-1/3 az első és hátsó terhelés, nekem hátul van szinte teljesen egyformán 140-140 kg. Elől nem teljesen kerek a dolog, ha jól emlékszem 207/179 kg, vagy valami ilyesmi a kerékterhelés.

A műszeregység tekintetében megpróbáltuk minél egyszerűbbre venni a dolgot, van egy kis display, ami mutatja az olajnyomást, vízhőfokotot, benzinnyomást és a fordulatszámot, van egy váltólámpa és figyelmeztető fények az olajnak és a töltésnek. Az elektromos doboz, ami a lábam mellet látható, azzal kapcsolom az elektromos vízpumpát, ventilátort és más hasonló dolgokat, computert indítom, plusz itt található az áramtalanító is.

Jelenleg négyen vagyunk stabilan a kategóriában. Ennek nagyon örülök, hiszen mondhatom, hogy az egyik olyan kategória, ahol négyen folyamatosan mennek. A magyar gyorsasági bajnokságban talán három olyan géposztály van, ahol minimum négyen vannak. Sajnos sok a kategória, hallottam olyasmit, hogy ez előbb-utóbb változni fog, szűkítik a kategóriát, feltesznek 1.6-ba. Én ezt igazán nem is bánnám, ha 1.6-ban mennék, akkor is vezetném a bajnokságot."


És az a figura a bukócsöveden?
"A szamár? Ő az én kabalám. Amióta versenyzek velem van, eddig mindig szerencsét hozott, úgy hogy igyekszem őrá is vigyázni, ő meg vigyáz rám."

 

Következő versenyek, események

április 26-28. FIA CEZ Autocross Championship / Humpolec

május 10-12. FIA Autocross European Championship 1st Round

május 18-19. FIA CEZ Autocross Championship / Ribnik

május 25-26. Autocross OB 2.futam

május 31. - június 2. FIA Autocross European Championship 2nd Round

június 7-9. FIA Autocross European Championship 3rd Round

június 8-9. Autocross OB 3.futam + Zóna

június 8-9. FIA CEZ Autocross Championship / Molca

június 28-30. FIA Autocross European Championship 4th Round

június 29-30. FIA CEZ Autocross Championship / Srbski Miletic

július 5-7. FIA Autocross European Championship 5th Round

július 13-14. Autocross OB 4.futam

július 19-21. FIA Autocross European Championship 6th Round

július 27-28. FIA CEZ Autocross Championship / Porici

augusztus 10-11. Autocross OB 5.futam + Zóna

augusztus 10-11. FIA CEZ Autocross Championship / Túrkeve

Autósport a TV-ben

-