-
2012. november 21. 02:20

Megérkezett, megérkeztek

Rovat archívum

2014. február 26. 10:14

Tüttüs -Team a Mongólia Expedíción

2014. január 30. 15:42

Rally Liepāja tesztnap

2014. január 23. 22:00

A célt teljesítettük!

2014. január 15. 22:10

GAZ 69-el a Mongólia Expedíción

2013. február 24. 20:49

Pődör Balázst kérdeztük

Twitter

Szerző: Bálint F Gyula | Fotó: a szerző

Kilenc perccel a menetrendet megelőzve landolt Ferihegyen a KLM amszterdami járata. Biztos tudták a pilóták, hogy a reptéren tömeg várja az egyik utasukat, hogy az elsők között gratuláljanak a hétvégén elért eredményéhez.

Kedden nem sokkal dél előtt köszönthette a reptér várójában összegyűlt mintegy száz ember a Makaóból hazatérő Michelisz Norbertet és a Zengő Motorsport Team-et. Miután fogadta a gratulációkat és üdvözölte családját, Zengő Zoltán válaszolt pár kérdésemre.

Zoli, amikor elutaztatok Makaóba, a világbajnokság zárófutamára, hány százalékra becsülted annak az esélyét, hogy a Yokohama Trófeával jöttök haza?
Én egy józan gondolkodású embernek tűnök, pedig nem az vagyok. Nagyon bíztam abban, hogy meglesz, én szerettem volna ezt a Yokohama Trophy-t már tavaly megszerezni, de szintén Suzukától egy mélyrepülésben voltunk, ami idén is bekövetkezett. Suzuka előtt azt mondtam, hogy az azt követő helyszínek nekünk kedveznek, és, szerintem, gyorsak vagyunk, hiszen nagyon sokat edzettünk. Ez relatív, hiszen a nullához képest a három edzés sok volt számunkra, míg a Chevrolet havonta háromszor, vagy négyszer edz, korlátlan kilométerrel.
Szóval amikor kimentem Makaóba, reménykedtem. Amikor az első versenyen Norbit kilökték, akkor nem voltam annyira boldog, amikor láttam, hogy az összes riválisunk szintén kiesett ebben a kellemetlen szituációban, akkor egy kicsit megnyugodtam. Persze mindig a pontokat számoltam, hiszen nekünk is itt az independent-ben duplázódtak a pontok, tehát gyorsan el tud tűnni a tizenkét pont előny.
Amikor a második futamban Oriola elkövette azt, amit elkövetett, nem szeretném most ezt kommentálni, akkor nagyon mérges voltam. Miután ő is beleállt a falba, akkor azt gondoltam, hogy valóban a sors is úgy akarja, hogy mi legyünk a győztesek, hiszen egész évben kitartóan és nagyon keményen küzdöttünk, és ezt megérdemeltük. Ehhez nagyobb bizonyíték nem is kell, mint a videó, amit feltettünk a netre. A díjátadón Robert Huff nem kapott akkora tapsot mint Norbi a privát kisvilágbajnoki címéhez. Hihetetlenül szeretnek bennünket és hihetetlenül nagy alázattal és tisztelettel beszélnek rólunk, mert tudják, hogy emberfeletti az a teljesítmény, ami nyújtottunk. Ezt most nem azért mondom, hogy nagyobbnak tűnjünk, te is nagyon jól tudod, hogy magyarok vagyunk, több részben súlyt minket a gazdasági válság, hiszen nekünk forintunk van, míg a riválisainknál vagy euró, vagy svájci frank, vagy angol font. Amikor nekünk a támogatónk forintba fizet és valamilyen oknál fogva ez felszalad 300-ra, ezeket mi nagyon komolyan megérezzük, hiszen drágábban vesszük meg a gumit, az alkatrész, a benzint, ugyanis mindent kintről szerzünk be.


Ha már szóba hoztad a szponzorokat, kíváncsi lennék, hogy a Zengő Motorsport szponzoraink hány százaléka magyar?
Át kell gondolnom... Az autón kívül mindenki. Tehát ha az autót nem számoljuk bele, akkor száz százalékosan magyar csapat vagyunk, és ez nagyon jó érzés. Azok az emberek, akik a mi autóinkon hirdetnek és velünk vannak, azok is így gondolják és azért segítenek, mert magyar csapat, magyar pilóta, magyar imázs. Ezek az emberek sokszor ki is jöttek a versenyekre, most is a két legnagyobb szponzorunk kint volt Makaóban, és meglátogatott minket. Kint volt például a hongkongi konzulátus irodavezetője, Németh Béla úr. Hozott nekünk pezsgőt, azzal pezsgőztünk. Ezek azért nagyon-nagyon jó dolgok. Ez már azt jelenti, hogy Magyarország is figyel ránk és megpróbál minden segítséget megadni. Minden apró figyelmességre szükségünk van. Mi az egy forintot adó szponzort is úgy kezeljük, mint azt aki több millió forinttal támogat, hiszen minden egyes forintra szükségünk van. De a legfontosabb a szeretet és a megbecsülés. Amikor itt kijövök, elájulok ezektől az emberektől.

A Zengő Motorsport eddigi legnagyobb nemzetközi sikerét érte el az idei évben. Ezt lehet még fokozni, nyilvánvalóan ez is a célotok. Amikor 2008-ban kiléptetek a nemzetközi porondra, volt-e egy elképzelésed, egy tudatos tervezés, hogy eljuttok idáig, és hogy ennyi idő alatt?
A csapat nagyon jól teljesített az elmúlt években. Mindenki azt mondja, hogy kell egy jó versenyző és a többi adott. Nem! Kell egy nagyon jó versenyző, kell hozzá egy nagyon-nagyon lelkes csapat, és kell egy hasonlóan lelkes háttér csapat, akik végzik a kommunikációt, végzik a szervezést és kell mindehhez egy igen komoly anyagi háttér, amit a szponzorok biztosítanak.
Amit kérdeztél, nem volt benne tudatos tervezés. Volt egy álom, amit meg szerettünk volna valósítani, és ez az álom minden nap, akár minden percbe megváltoztathatta, újraírhatta a forgatókönyvet. Olyan ez, mint egy jó szappanopera. Az álom az volt, hogy eljussunk az abszolút világbajnoki címhez, amiről nem mondunk le, és voltak részállomások.
Amikor 2010-ben első teljes szezonunkat töltöttük a Túraautó Világbajnokságban, akkor megnyertük a Rookie Challenge-et, a kezdők bajnokságát. 2011-ben szerettük volna megnyerni a Yokohama Trophy-t, de ez sajnos nem jött össze, csak az idén.
Most egy kicsit változnak a szabályok 2014-ben, emiatt 2013, az én meglátásom szerint, kicsit ilyen... nem tudják agyártók, hogy fejlesszék-e a technikát, vagy koncentráljanak az újra. Fogalmazzunk talán úgy, hogy kicsit ilyen állóvíz jellege lehet a következő szezonnak. A Chevroletnek megvannak a fejlesztései, azokat valószínűleg 2013-ban beépítik az autóba. Nem tudom, hogy mi lesz a BMW-vel, a SEAT-osokkal. Mindenki visszament a saját kis konyhájába és elkezdett főzni. Nem látom az összes konyhát, mivel áll elő 2013 márciusára. Azt próbálom megtenni, hogy a 2014-es, 2015-ös évre próbálok koncentrálni és olyan dealt kötni, ami nekünk hosszú távon jó. Ha semmi nem történik a BMW-k 2013-ban még gyorsak lehetnek, ezzel még tudunk versenyezni.
A gond 2014-ben lehet, amikor ezek az autók „kukák”, új homologizációjú autók lesznek és nagy kérdés, hogy abból mit tudunk venni és mennyiért. A piacon nagyon komoly árakat rebesgetnek, ez 400-500.000 euró csak a karosszéria, a motor pedig 200-400.000 euró között egy évre. Ezek azért akkora számok, amihez fel kell kötni a gatyát és nekünk még nincs meg, úgymond, a forrás. És ezek csak a nettó költségek, hiszen ehhez még hozzájön a versenyeztetési költség, plusz januártól-decemberig működtetni egy csapatot, egy műhelyet, egy hátteret. Ez egy nagyon összetett dolog, ami nagyon sok pénzbe kerül, de hál'Istennek azért olyanok figyeltek fel ránk idén, mint például a Mol, amit nagyon-nagyon köszönünk. Sok olyan támogatónk, barátunk van, akik évek óta segítik a csapatot és ők sem mondták, hogy kiszállnának. Remélem mások is kedvet kapnak ahhoz, hogy ezt a magyar csapatot támogassa, hiszen nagyon sok örömet, boldogságot szereztünk a magyar embereknek. Úgy gondolom, hogy sok mindenben szeretnénk hatodikok lenni egy világbajnokságon. Ne feledjük, hogy egy gyári Chevrolet csapat, egy gyári SEAT csapat és egy volt gyári csapat végzett előttünk, szerintem ez nem olyan rossz.


Beszéljünk egy kicsit Michelisz Norbertről. Őstehetségként érkezett először a magyar autósportba és pár év itthoni tapasztalattal berobban a nemzetközibe és az évek során sokat fejlődött. Van egy barátom, akivel ahányszor összefutok, mindig azt kéri, hogy hozzam össze Norbival, hogy beszélgessen el egy kicsit vele. Ő ugyanis sérelmezi, hogy Norbit mindig kiforgatják, mint most is az Oriola – te nem mondtad ki, én kimondom - , Norbin átnéz a többi pilóta, indokolatlanul sokszor szenvedő alanya versenybaleseteknek, és kellene neki egy kis motivációs beszéd, hogy jobban „odategye” magát. Neked erről mi a véleményed, tényleg az átlagosnál többször kerül bajba a versenyződ?
Mi ezt azonosan látjuk Norbival: mi korrektül szeretünk játszani. A céljaink érdekébe senkin nem vagyunk hajlandók áttaposni, és senkit nem nyomunk le a víz alá, senkit nem forgatunk ki, és senkit nem akarunk összetörni. Ezt várnánk el a többiektől is. Határozottan cáfolom, hogy Norbin átnéznének, nem tartanák kemény ellenfélnek. Pontosan azért próbálják kiforgatni, mert más eszközzel nem tudják megelőzni. Ezeket az eseteket a sportbíróknak kellene nagyon határozott fellépéssel kezelni, eltiltani ezeket a pilótákat és utána nem lennének ilyen problémák.
Az, hogy a hétvégi eset után Oriola összetört egy autót, és elvette Norbitól és Magyarországtól a lehetőséget, hogy a második vagy harmadik helyen célba érve ünnepelhesse a győzelmét, ezt nem ezer euróval kellene büntetni. Mert így kérek kölcsön tízezer eurót, befizetem, aztán minden féktávon kilökök egy ellenfelet és le van tudva a dolog. Ez nem erről szól, ez sport, le vannak írva a szabályok és a szabályoknak megfelelő identitással, elkötelezettséggel és hittel kell szerepeljenek a pilóták a pályán, annak tudatában és szellemében kell versenyezzenek. A sportbíróknak pedig kutya-kötelessége ezeket a szabályokat betartatni. Az, hogy vannak az egyenlők között egyenlőbbek, pontosan látjuk a világban ls nem tudunk ezzel mit csinálni.
Mi megmutattuk az a tudást, azt a szakértelmet, azt a tudást és azt az elhivatottságot, amit nem csak Norbi, hanem az egész Zengő Motorsport képvisel, és ez példa értékű. Szerintem ezt a többiek is így látják, és ezért kaptunk nagyobb tapsot, mint Robert Huff, a világbajnoki címe mellé.

Egy utolsó gondolat... Két évvel ezelőtt, ugyanitt ugyanekkor itt álltunk és beszélgettünk. Akkor Norbi első világbajnoki futamgyőzelme után tértetek vissza Makaóból és egy hasonló tömeg várt benneteket. Most megint itt vagyunk és én szeretném, ha két év múlva újra itt állnánk és akkor Norbi világbajnokként térne haza.
Nagyon örvendenék, ha ezek a jóslások bekövetkeznének. Én is ezen dolgozom és szerintem nem kell túl sokat várni, Legalábbis nagyon remélem. Azért vannak az álmok, hogy megvalósítsuk és eddig ötösre vizsgáztunk. Köszönöm.

Időközben Michelisz Norbert körül is lazult a tömeg, de még mindig a közös fotóra váró rajongok közül kellett elszólítanom, hogy neki is feltegyem az előbbi utolsó kérdést.

Norbi, két évvel ezelőtt ugyanitt egy hasonló fogadtatásban volt részed. Meg lehet ezt szokni?
Nem, semmiféleképpen. Pont azon gondolkodtam én is, hogy mennyire ismétli a történelem önmagát. Két évvel ezelőtt, ahogy te is mondtad, Makaóból, amikor jöttem hazafelé, úgy emlékszem, hogy akkor nem voltunk annyian, mint most. Ez egy nagyon különleges érzés. Nem csak az, hogy megnyerem a bajnokságot, hanem az, hogy utána, hazaérkezéskor ennyi ember itt van , ennyien őszintén szorítanak, szurkolnak nekem, Ez igazán különleges dolog annyiszor szeretném megragadni az alkalmat, hogy ezt megköszönjem, mert a nehéz időszakokban ez tényleg nagyon sokat jelentett nekem.

Te mondtad, a történelem ismétli önmagát. Zoliak is elmondtam az imént, én azt szeretném, hogy két év múlva ugyanitt találkozzunk, és akkor már a világbajnoki trófea legyen a kezedben ...
Ez nekem is tetszene, és azért talán bevállalnék egy 2013-as, kicsit szerencsétlenebb, évet, hogy ha tudnám, hogy 2014-ben úgy térhetek haza, ahogy mondtad. Nyilván úgy gondolom, hogy minél magasabbra lépkedünk, annál nehezebb megmászni a következő lépcsőfokokat. Nagyon.nagyon remélem, hogy valamikor lehetőségem lesz a világbajnoki címért harcolni. Az, hogy ez egy, két, három vagy öt éven belül lesz, vagy egyáltalán lesz-e rá lehetőség, nagyon nehéz megmondani, de nyilván a következő célunk csak az lehet, hogy meglegyen az a győzelem is.

Szólj hozzá a cikkhez!

 

Következő versenyek, események

január 12. Offroad Szakág Díjkiosztó gála

Autósport a TV-ben

-